onsdag 18 mars 2009

"Tänk att......

....få vakna tidigt en morgon, se hur vårsol gör allting så skönt. Jag älskar solen som värmer jorden. Tack käre Far för solen du gav". Så började den sången jag hörde på radio härom dagen. Eller om det var den andra versen. Och jag tyckte den passade så bra just idag, när solen sken ute och...

....inne dessa vackra tulpaner.Tog med mig kameran och gick ut för att fånga lite vår, men hu va det var blåsigt och svinigt kallt. Jag gick istället in i boden där alla mina växter bor vinterhalvåret, nu i 10 graders värme och extraljus. Frösådderna växer så det knakar.
De nerklippta fuschiorna har vaknat till liv och en del har t.o.m stora knoppar.
Så ser det ut till höger om dörren, fuschior, pelargoner och längst bak en änglatrumpet med stora knoppar.
Till vänster blommar Whiteknight´s Pearl för fullt.
Och här lite mer, och tolv st. fikon är på gång.
Olivträdet har klarat sig bra i år och har redan varit ute och luftat sig några gånger.
Hoppas på blommor och frukt i år.
Vintergäck tittar upp lite här och var där ute.
Samma sak varje år, man blir såå glad av snödroppar som bara för två dagar sen var övertäckta med snö.
Gula krokus har jag lite överallt. Men tulpanerna har råodjuren reda knipsat av.
Knoppar på julrosen.
Och en till.
Och så det sanna vårtecknet, denna lilla rackare som tog sin lunch paus under pioners vintertäckning.

2 kommentarer:

Pelle sa...

Den boden skulle jag vilja ha. Här hemma lyckas vi med nöd och näppe få några pelargoner att övervintra i vår mörka källare med ca 5 grader. Trumpeten får stå inne i 18 grader, och ser ut därefter. Jag får nöja mig med att glädjas åt dina fina bilder tills en isolerad bod finns tillgänglig. Härliga vårbilder!

Anonym sa...

Hej Ulla självklart att du får här ar allt bara bra Vi synes det verkar kallt ute idag Burrrr Ha en go Fredag Marianne